Site Loader

O practică pe care eu o folosesc adesea pentrua-mi aduce mie și clienților mei starea de bine este mindfullness-ul sau conștiinta deplină focalizată asupra unui singur lucru.

Lucrez cu oameni. Unii dintre ei imi mărturisesc clar că fac, din cauza cerințelor la muncă, mai multe lucruri deodată. Deși mintea noastră are această capacitate, de a face mai multe lucruri deodată, de explorat ar fi, însă, calitatea acelor lucruri… Noi putem avea rezultate remarcabile atunci când atenția noastră este focalizată pe o perioadă de timp către un singur stimul. Astfel, putem antrena mai multe funcții psihice in momentul in care ne concentrăm la acel lucru și îl facem cu adevărat valoros.

Căteva lucruri științifice despre Mindfulness sau Conștiința deplină pe care vreau să le menționez ar fi: conștiința deplină intră în câmpul vast al terapiilor cognitivo-comportamentale și desemnează, practic, capacitatea de a da o atenție specială la ceea ce se trăiește în momentul prezent fără a judeca sau a se lăsa distras de gânduri legate de preocupări din trecut sau viitor.

A face mindfulness înseamnă, pe de-o parte, a fi atent la interior, și pe de altă parte, la exterior. A fi atent la interior înseamnă a focaliza atenția pe senzațiile și emoțiile din corp, pe a vedea cum se nasc gândurile pentru a controla mentalul (a fi OBSERVATOR CONȘTIENT), și la exterior, pe culorile din jurul nostru, pe sunete, pe forme…

Există multe filosofii care abordează această tehnică în practicile lor, cum ar fi budismul, dar este folosită și în cadrul multor terapii validate științific și care ajută și chiar vindecă depresii, anxietate, migrene dar și boli cronice, hipertensiune arterială samd.

Eu am ajuns să o folosesc automat în timpul zilei. În cadrul lucrurului 1 la 1 cu oameni, mă concentrez asupra a ceea ce trăiesc în discuțiile cu oamenii, și valorific acea stare pentru a da un feedback cât mai adecvat clientului meu. Astfel, îi pot da o perspectivă inedită și naturală asupra a ceea ce el gândește și simte, o perspectivă la care poate „nu s-a gândit niciodată”. În relația cu copiii, de mare valoare este practica mindfulnessului pe senzațiile din interior, pentru că așa vezi ce anume se trezește în tine, din ceea ce ei fac și spun, și ajută mult la a nu mai PROIECTA problema ta pe cel mic.

Un exercițiu care ajută la practica mindfulnessului este următorul:

Îmtinde-te timp de 30 de minute pe zi. Concentrează-te asupra respirației sau asupra altei senzații fizice la alegerea (poate fi bătăile inimii sau altceva). Apoi, începe să devii conștient asupra gândurilor care încep să apară în mintea ta. Ai curiozitatea și privește-ți mintea ca un spațiu cu întrebarea: „De unde va veni următorul gând?”

 Ideea este de a încerca identificarea „intruzionilor” care se manifestă, dar fără a le analiza sau a le suprima. Această OBSERVARE a ceea ce se întâmplă în interior oferă o distanțare interesantă care poate duce la adoptarea unor noi perspective asupra sinelui și suferințelor. Dacă, de exemplu, o persoană observă că nu se poate concentra (sau că îi este greu să încerce să se concentreze asupra respirației, poate remarca diferitele gânduri invadatoare care încearcă să se impună… Dacă asta este starea specifică omului zi de zi, înseamnă că putem vorbi de un stres și o anxietate recurentă. Și atunci, persoana are nevoie să practice acest exercițiu de la 2 la 5 zile pe săptămână pentru o viață echilibrată.

Scopul tuturor exercițiilor de mindfulness este acela de a fi mai atenți la oamenii din jurul nostru, la detaliile lucrurilor și interacțiunilor umane, care pot preveni, pe termen lung, situații dificil de gestionat… A practica mindfulness-ul ne ajută la prevenția unor „necazuri” și mai mult decât atât, ne poate oferi o viață mai bună zi de zi, putem avea mai multă robdare când așteptăm la semafor sau când avem o altercație în trafic. Putem deveni persoane mai bune și mai iertătoare cu funcționarii publici, sau niște părinți mai iubitori și sănătoși mental.

Post Author: Ioana Pavel

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *