Site Loader

PRIMA OARĂ când am auzit de filmul animat FROZEN, adică acum vreo câțiva ani, mi-am zis instant „of, iar o producție Disney, menită să stimuleze consumerismul, apelând la slabiciunea părinților: copiii…” Creierul meu deja catalogase și categorisise ceva ce nici nu cunoscuse. Aceasta este o tendință firească a minții umane, să știți, dar trebuie să o folosim după ce cunoaștem situațiile mai în amănunt.

Anul acesta, în pană de filme pentru copii fiind, (după Moana, Ariel, Brave…)  am decis să văd ambele părți din Frozen împreună cu copiii mei. M-am uitat un pic pe trailer înainte, și am ajuns la concluzia că este o poveste pentru copii fără elemente distructive psihologic în sine. Vreau să vă spun că după prima vizionare, au urmat încă 3- de fiecare, desigur, după anumite perioade de timp. Iată de ce …

  1.   Motivul DARULUI

   Elsa se naște cu o putere magică, aceasta fiind un dar și un blestem în același timp, al strămoșilor din familia de care aparținea. Tot ce atinge se transformă în gheață. I se spune de mică de către familie să își țină ascuns darul, pentru că încă nu știe cum să îl folosească … Cum putem privi acest aspect al scenariului filmului ? Ca și Elsa, fiecare dintre noi, primim anumite puteri, anumite daruri pe care trebuie să ÎNVĂȚĂM să le conținem și să le folosim corect, în ce împrejurări, în ce moduri… Altfel, darul acela se transformă în blestem pentru viața omului. Mi-amintesc de un prieten- băiat- care mi-a zis o dată „Of, sensibilitatea asta a mea mi-aș dori să nu o mai am…!” Am realizat, ulterior, că omul acela încă nu știa să își folosească sensibilitatea, un dar foarte important… Nu știa că darul sensibilității este un dar ce ține de energia feminină, a vieții… Dacă l-ar fi integrat așa în personalitatea sa, l-ar fi mânuit corespunzător. Când nu ne cunoaștem, și, mai ales, nu ne cunoaștem adevărata noastră menire (care este îndumnezeirea), percepem darurile naturale, divine, ca blesteme, pentru că ne opresc de la a ne împlini alte ținte, care nu au legătură cu adevărata menire. DARUL este ceva ce mai întâi intuiești că ai, îi vezi efectele „din greșeală”, a doua fază este de conflict interior între iubire și ură pentru acest dar, apoi, în a treia fază, urmează procesul de integrare- integrare a acestui dar în personalitatea sa. Elsa a reușit să își vadă puterea magică ca pe un dar, abia după ce și-a ascultat chemarea interioară.

2. CHEMAREA LĂUNTRICĂ a Elsei este chemarea lăuntrică a fiecăruia …

Chemarea lăuntrică este un subiect foarte delicat. Pentru că o chemare lăuntrică nu este chiar așa de ușor de purtat. Poate deveni chinuitoare și chiar dureroasă, mai ales dacă nu este ascultată și integrată. In FROZEN 2, Elsa aude această chemare a mamei ei de a pleca într-o nouă călătorie pentru a afla Adevărul despre familia și tainele orașului Arendelle peste care este regină. La început, îi opune rezistență, știe ce ravagii a făcut prima ei plecare din Arendelle, și că aceasta a avut consecințe grele și asupra celor dragi din viața ei. Apoi, chemarea care apare sub forma unei muzici dumnezeiești, „câștigă”. Ea hotărăște, nu fără teamă, să plece într-o nouă călătorie.

Cu toții pornim în această călătorie către sine, în momentul în care ne TREZIM și ne hotărâm ca scopul vieții este CONȘTIENTIZAREA. A deveni tot mai conștient te face tot mai aproape de nivelele înalte de care vorbește Dr Hawkins în nivelele conștientizării. Te aduce aproape de pace și de fericire. Te face să fii pacea și fericirea. Elsa a simțit această chemare și nu i-a mai putut rezista. În momentul în care i-a răspuns, s-a așezat pe o altă poziție- s-a conectat cu puterea ei interioară. A spus DA în sfârșit acestui „eu superior” din ea și i-a luat partea. Cum ar spune un mare vorbitor american: „Și-a ascultat cântecul interior!” Pentru a pleca în această călătorie, invizibilă (iată că filmul o face VIZIBILĂ prin desenarea unei metafore superbe), nouă ne trebuie CURAJ. Și curajul nu poate fi văzut și trăit decât atunci când simți FRICĂ. Este ca un diamant care apare doar dacă deschizi scoica cea murdară de alge. Nu poate fi cunoscut altfel- și asta o știm și din alte basme populare sau povești universale cu feți-frumoși și zîne care au simțit frică la început dar care, ulterior, și-au îmbrățișat aceastp frică și au depășit-o. Asta face și un artist mereu în munca lui … Își depășește zilnic și chiar ceas de ceas, frica și rușinea și creează, în sfârșit, acel cântec, desen, dans, scrie acea carte pentru care este menit. Acest răspuns nu este întîmplător și nu se face oricând… Ci atunci când ești pregătit. Elsa trebuia să ajungă la o anumită vârstă, părinții ei să moară, iar sora ei să fi divulgat, neintenționat, secretul darului ei pentru ca ea să plece în această călătorie. Nimic nu este întâmplător în această viață. Și toate etapele acestea lăuntrice, invizibile pentru ochii fizici dar atât de clare pentru lăuntrul nostru, pentru spiritul nostru, sunt cunoscute de Sursa Divină, și au consecutivitatea lor bine pusă la punct. Curajul ei o ajută să înțeleagă că ea este „ al 5-lea SPIRIT”.

3. PSIHOGENEALOGIA din FROZEN- MANIFESTAREA ARBORELUI GENEALOGIC în viața personală

Cercetările din psihogenealogie ne spun că noi nu suntem doar „noi”, adică noi nu suntem doar un singur EU, unificat, singur, nedivizat. Aceasta este o înțelegere distorsionată și incompletă a unor învățuri din zona psihologiei și a spiritualității. În noi există mai multe eu-uri care, la un moment dat, se ciondănesc, intră în conflict, se confundă unul cu celălalt, până ajung să trăiască în pace și armonie împreună. Acest aspect îl zugrăvește și filmul „Frozen”. Arborele nostru genealogic nu greșește. Este ca o matematică extrem de sigură a psihismului uman, mai exact a acelui tip de psihism în care ești și tu integrat în acest mare PSIHISM al neamului tău. Fiecare „creangă” din acest arbore gigantic are locul lui bine știut, în sensul că are rolul lui conectat la rolurile celorlalți din neamurile din a cărui sevă te hrănești și tu.

Elsa primise puterea de a îngheța totul ca un dar al strămoșilor pentru că mama ei, o femeie ce aparținea de tribul Nordhultra a salvat un străin, pe cel care le-a devenit, ulterior, tată. În călătoria către găsirea Adevărului genealogic, ea descoperă și că barajul care despărțea Arendelle de restul munților și pădurilor nu fusese un dar de pace, ci un fel de blestem al spiritelor naturii pentru că bunicul lor ucisese căpetenia Nordhultra din cauză îi era frică de magia în care acest trib credea… Metaforele sunt foarte bine zugrăvite: barajul ( ca o „bariera” ce stă între minciună și adevăr, între lumină și întuneric, între dar și blestem…), pădurea fermecată și munții din cadrul Călătoriei inițiatice ( obstacolele și personajele cu care ne întâlnim în această călătorie și care ne ajută, în final, să ajungem la țintă sau ne cresc pentru a deveni mai pregățiți pentru a înfrunta viața), gheața (ca simbol al fricii, fugii, autismului funcțional în care trăim mulți idntre noi) și focul, lumina, căldura ce apare după dispariția gheții, frigului și după ridicarea ceții din pădurea fermecată (normalitatea, iubirea, căldura sufletească).

4. Relațiile și raporturile umane

Elsa este un lider din momentul în care își conștientizează darul și puterea sa. Este un lider natural și ea se poarta în acest sens. Elsa este și soră, prietenă și regină. Și îi iubește pe toți însă asta nu o face să își facă mai puțin important darul său. Cu toții ducem această luptă interioară între a ne urma vocea interioară și a ne construi un stil de viață pornind de la a face ce ne spune, și a urma vocea lumii, a părinților, prietenilor, societății în care trăim prin toate formele ei de manifestare.

Anna, curajoasă și conștientă de puterea surorii sale, are sentimente umane… Încearcă permanent să o apere, să fie mereu cu ea pentru că nu vrea să o piardă… Elsa reușește să depășească acest atașament înțelegând că misiunea ei este dincolo de aceste sentimente normale, dar umane, ce țin de pământesc. De aceea, ajunsă într-un anumit loc al călătoriei, îi face o barcă de gheață Annei și lui Olaf, pentru ca ea să își poată continua misiunea ei înaltă: aflarea adevărului ce însemna apărarea orașului Arrendelle și eliberarea de ceață a Pădurii Femecate.

Anna înțelege, în final, în profunzime, chemarea surorii ei (să tot ai o astfel de soră!), și, inspirată de curajul ei, face ceea ce trebuie pentru apărarea orașului Arendelle, chiar punându-și viața în pericol: cheamă uriașii să distrugă barajul urii.

Ce m-a impresionat la acest aspect este că un lider adevărat este un om singur, în final. El aude chemarea divină, și el trebuie să găsească curajul și soluțiile să le ducă la capăt. Un lider adevărat ține la oameni și tocmai PENTRU EI face lucruri pe care altcineva nu ar fi în stare să le facă. Dar pentru asta, trebuie depășită starea de victimizare, de boceală interioară și de atașament de joasă frecvență. Văzută de jos în sus, o astfel de atitudine poate părea, da „de gheață” …

5. DESIGN-ul: muzica, vestimentația, vocile dublate

Hainele personajelor, întregul lor look, de la ținutele impecabile ale Elsei, până la rochia de regină a Annei din final, mi s-au părut foarte bine alese. Muzica, însă, m-a impresionat cel mai mult Cântecele au versuri profunde, iar liniile melodice sunt foarte potrivite pentru fiecare secvență din film. Cântecul de noapte al mamei fetelor are o dublare superbă, ca și toate vocile alese din limba română (pe care o recomand pentru vizionarea filmelor cu copii mai mici).

Vă invit să vedeți acest film și în aceste chei!

Post Author: Ioana Pavel

One Reply to “5 MOTIVE pentru care îmi place FROZEN”

  1. Nu stiu daca autorii povestii si-au propus de la inceput sa atinga aceste aspecte ale personalitatii umane, insa interpretarea ta in cheie psihologica este extraordinara si sustinuta chiar de naratiune. Felicitari !

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *